Amsterdam – York (19-07-2013)

Vandaag vliegen we naar York, gelukkig niet zo beestachtig vroeg, maar om 06.30 uur op Schiphol betekent toch de wekker op 05.00 uur. Als we aankomen bij SmartParking P3 worden we verwezen naar P4. Op zich helemaal niet erg, maar het zou zo prettig zijn als dit vooraf even was verteld, dan hadden we niet voor niets heen en weer hoeven rijden.

Om 08.35 uur landen we op Leeds Bradford. Het is een klein vliegveld en onze koffer arriveert dan ook snel. Met bus 757 naar het treinstation van Leeds. We kopen een treinkaartje naar York en het is toch iedere keer weer schrikken hoe duur het Openbaar Vervoer in Groot-Brittannië is. Een enkeltje van nog geen 25 minuten met de trein kost £ 12,10; omgerekend € 14,00.

york-kathedraal

Vanaf het treinstation in York lopen we in een kleine 10 minuten naar ons (Ibis)hotel. We krijgen een kleine kamer, gelukkig wel aan de stille kant en de airconditioning heeft de geest gegeven, maar met behulp van twee ventilatoren proberen we de hitte te verdrijven. Er loopt daar in ieder geval een bereidwillige man rond die ons op allerlei manieren probeert te helpen.

york-rondvaart

We gaan de hort op, want we hebben tenslotte nog een hele dag voor ons. Het is warm in York en dus prima weer om een rondvaart over de rivier de Ouse te maken.

york-kathedraal

Vandaag brengen we ook een bezoek aan de immense kathedraal, York Minster. De entreeprijs is maar liefst £ 10,00 en dit is zonder torenbeklimming. Een dergelijk kaartje heeft wel een voordeel, want het is één jaar geldig. Ga je dit jaar nog naar York, geef een seintje dan stuur ik je de entreekaartjes. We gaan ook even naar de Tourist Information voor de broodnodige informatie.

york-ganzen

Het straatbeeld wordt bepaald door blote (bier)buiken, tatoeages en minirokken op deze warme dag. York heeft een groot aantal ganzen, allerlei soorten en maten en veel jonkies. Deze ganzen zijn erg gericht op mensen. We lopen heel wat af en uiteindelijk gaan we toch maar naar onze tropische hotelkamer om een beetje bij te komen. ’s Avonds gaan we heerlijk Thais eten in een restaurant waar de airconditioning het wél doet.